ŠKIS—utrinki izmenjave

Nacionalni pojekti

Mednarodni projekti

Nedelja, 10.10.2006

Dan odhoda (in prihoda) je vedno šizofren (v smislu dogajanja na več ravneh). Odhajamo iz enega prostora, časa ter rutine domačega in delovnega okolja v neko drugo okolje, za katerega samo slutimo kaj nam bo prineslo.

Pot do Londona je minila brez zapletov, v Londonu (Stansted) pa smo doživeli zelo temeljite procedure pregledov (voda, vžigalniki, šminke, …so „leteli” v smeti). V Edinburgu pa tako, kot mora biti. Libby nas je pričakala, “vkrcali” smo se v dva kombija in po dobri uri smo že spoznalo naše novo bivališče Braincroft Bunkhouse Comrie Perthshire.

V Benmore Lodge Hotelu smo imeli kosilo in predstavitev gozdnega načrta (forest design plan). Vrhunec dneva je bil obisk opuščenega rudnika svinca v Tyndrumu. Lep (strmina, kot pri smučarski skakalnici), sprehod do vrha hriba, oprezanje za kamni s svincem (najlepše smo „izvozili” v Slovenijo), diskusije s Škoti, sprehod skozi gozd z mehko, zeleno in slikovito mahovno podrastjo, skupinske in ostale fotografije, izjemna prijaznost in odprtost Škotov,... Vse to je pripomoglo k lepemu popoldnevu.

Torek, 12. 10. 2006

Zajtrk je bil tipično angleški. Ham&eggs, v slovenski različici, za kar so poskrbeli dežurni. Vsebinsko pa je bil dan namenjen gozdu, naš glavni gostitelj pa Donald McNeill, letošnji udeleženec LdV exchange v Sloveniji. Ob 10.00 smo se odpeljali v Crianlarich, kjer nas je sprejel Donald s kolegi. Predstavil je Forestry Commission (poslanstvo, obseg dela, lokacije, zaposleni, financiranje). Sledil je ogled v Glen Falloch. Tam vzpostavljajo rezervat (začetek pagozda), kjer se narava zarašča kot se. Na povratku proti avtomobilom smo naleteli na čudovite, velike in zdrave jurčke. Gobarjem v skupini je zaigralo srce, Branka je organizirala nabiranje, vprašanje zajtrka naslednji dan je bilo rešeno. Gobe z jajci. Zanimivo je, da Škoti gob ne nabirajo.

Sreda, 13. 10. 2006

Jurčke z gobami sta za zajtrk mojstrsko pripravila Marjan in Vojko. Seveda jih je bila deležna tudi Libby in to prvič v življenju.

Dan je bil namenje Edinburgu, naš gostitelj je bil Kevin O’Kane, krajinski arhitekt, tudi letošnji udeleženec LdV exchange v Sloveniji. Edinburg vedno znova navdušuje, še posebaj glavna ulica, Royal Mile. Sedaj povezuje dve zelo pomembni instituciji Škotske. Na vrhu je grad, na podnožju pa škotski parlament, zgrajen leta 2004. Obe smo si ogledali, v parlamentu doživeli tudi „letalski” pregled nahrbtnikov, kljub temu, da smo šli samo na kavo.

Ponedeljek, 11. 10. 2006

Kljub poznemu prihodu smo delovni dan začeli ob 9.00 z odhodom v Battleby.

V Scottish Natural Heritage (SNH) nas je sprejela Tess Darwin. Skupaj s kolegi in kolegicami so predstavili SNH ter odšli še na okoljsko učno pot, ki jo imajo na posestvu organizacije. Tako smo spoznali enega od pogostih elementov interpretacije narave.

Po kosilu je sledil ogled velikega gradbišča vetrnic za proizvodnjo elektrike. Na lokaciji Braes of Doune postavljajo 36 vetrnic, vsaka moči 2 MW. Dostop do gradbišča je zahteval veliko preverjanja in varnostnih ukrepov. Med ogledom smo videli vse faze postavitve vetrnice. To je izkop gradbene jame za temelj 16 x 16 m (vanj je vgrajeno 200 m3 betona), opaženje in betoniranje, postavljanje stebra in končane (a ne še delujoče) vetrnice. Celotno polje 36 vetrnic je na prostoru, kjer je vrhnji sloj zemljišča do 1 m globoka šota.

Četrtek, 14. 10. 2006

Obisk SEPA (Scottish Environment Protection Agency) v Stirlingu. Po uvodnem predavanju je sledil terenski ogled čistilne naprave za meteorne vode iz parkirnih površin, ki ga je “oplemenitil” močan dež. Popoldne ogled mestnega muzeja v Stirlingu z zanimivimi elementi za otroško igro za vrtu za muzejsko stavbo. Za komunalce je bila v muzeju (ne samo preteklost in zgodovina) zanimiva razstava o odpadkih (izobraževanje, ločeno zbiranje, reciklaža,...). Nasploh na Škotskem vsepovsod v zvezi z odpadki dodajo tudi 3R (Reduce, Reuse, Recycling), kar pomeni: zmanjševanje, ponovna uporaba, predelava. Zvečer pa golaž z polento, ki so ga mojstrsko pripravili štajerci. Na večerjo je prišla tudi Libby z možem in hčerko. Potem pa petje – bolj in manj veselih – pesmi, kjer so grla najbolj milozvočno uporabljali štarjerci.

Sobota, 16. 10. 2006

Dan je bil namenjen obisku Glasgova, kamor smo prišli po 1.5 uri vožnje. Da je nogomet druga najpomembneša stvar na svetu so nam potrdili naši nogometni navdušenci, ki so obiskali ligaško tekmo v Glasgovu. Na praktično polnem stadionu s 65.000 sedeži so doživeli izjemno vzdušje, ki se je po tekmi stopnjevalo v okoliških pubih. Tam so eni slavili zmago, drugi pa obujali spomine na minule in bodoče zmage.

Petek, 15. 10. 2006

Dežurna sta nas presenetila z zelo dobrimi palačinkami za zajtrk. Potem vožnja do Pertha, ki je glavno mesto Perth and Kinross district. District je nekaj podobnega, kot naša pokrajina. Rdeča nit dopoldneva so bili odpadki. Keith McNamara nam je – skupaj s sodelavci – predstavil različne segmenta gospodarjenja z odpadki na ravni regije, pa tudi mesta Perth. Po kosilu v tajski restavraciji – Drummond Garden je sledil baročni vrt iz 17 stoletja, izjemno dobro vzdrževan. Lastnica vrta je Lady Jane, stari rokerji jo poznamo iz znane pesmi Rolling Stonsov. Praktično je bilo to za vse udeležence prvo doživetje tako pomembnega in impozantnega zgodovinskega vrta.

Kevin nas je sprejel pred poslopjem mestne uprave (City Chambers). Po kavi in piškotih nam je Sandy Wallace – skupaj s kolegi – predstavil prometne režime in pristope, ki jih izvajajo v Edinburgu.

Nedelja, 17. 10. 2006

Dan počitka smo si organizirali „sekcijsko”. Ena skupina je šla v Edinburg z vlakom (iz Dunblaina, kamor sem jih odpeljal z kombijem), druga je s kolesi križarila po okolici Comria, tretja je šla na „trekking” v hribe nad Comriem, četrta pa na sprehod do Comria. Veliko je bilo tudi „pisateljskih” aktivnosti v smislu pisanja poročil, seminarskih nalog. Kar se tiče hrane je bila ta zelo domača. Za kosilo (nedeljsko) je bila goveja juha, pražen krompir in solata (manjkale so le čestitke poslušalcev) v „režiji” štajerskih kuharjev. Za večerjo pa (zopet) gobe z jajci.

Ponedeljek, 18. 10. 2006

Celoten dan se je odvijal v Perthu. Obiskali smo Perth and Kinross district council, kjer so nam ljudje zadolženi za zelene površine (načrtovanje, gradnja, vzdrževanje) predstavili svoje izkušnje. Diskusija je potekala med ogledi posameznih lokacij. Pokazali so nam zanimive krajinske in tehnološke rešitve (nasipi, vodotesna vrata na prometnicah) zaščite Pertha pred poplavami reke Tay. Sprehodili smo se tudi skozi glavne parke in zelene površine (North Inch, Golf course, Tay Street, Rodney gardens, Bellwood park). Zanimivo je bilo območje vrtičkov (na rečnem otoku), kjer Škoti kažejo veliko podobnost s Slovenci.

Sreda, 20. 10. 2006

Za zadnji dan smo si “prišparali” ogled destilarne viskija (Glenturret distillery) v neposredni bližini našega domovanja. Poleg ogleda proizvodnje - z duhovito razlago – smo viski seveda tudi „testirali” in si ogledali zanimivo 3D predstavitveno projekcijo.

Po ogledu mesta Dunkelda smo se odpeljali na Loch of the Lowes, kjer gnezdi ribji orel (Pandion haliaetus), ki ga Škoti imenujejo Osprey. Orel je bil iztrebljen, a se je okrog leta 1960 sam ponovno naselil. Od takrat zelo skrbijo zanj (24 urna straža poti tatovom jajc, video nadzor). Ponovno se je pokazalo, da znajo Škoti dobro predstaviti naravo (trgovina, opazovalnice z daljnogledi, video spremljanje dogajanja v gnezdu tudi preko inteneta). Ponovno smo Slovenci izpostavili žalostno dejstvo, da pri nas ni tako, kljub naši izjemni biotski pestrosti.

Torek, 19. 10. 2006

Pot na jug - obisk Greenhead Moss Community Nature Park na obrobju mesta Wishaw - nam je “pobrala” cca 2 uri vožnje. Srečanje z vodniki iz SNH je bilo veselo, saj je bila med trojico tudi Cat, udeleženka LdV exchange leta 2004 v Sloveniji. Ogledali smo si območje bivšega odprtega kopa premoga in šote, ki je bil kasneje uporabljen kot smetišče. Pred približno 15 leti so okoličani dosegli, da se je smetišče zaprlo.

Na kosilo smo šli v zgodovinski kraj New Lanark in bivšo tovarno predelave bombaža (New Lanark Cotton Mills). Od tu je Robert Owen (1771-1858) začel pred 200 leti s socialnimi in izobraževalnimi reformami, Celoten kompleks je impozanten, vsebinsko in organizacijsko ga lahko imenujemo tudi tovarna – mesto. Za 2000 delavcev so bila zgrajena (za tiste čase zelo solidna) stanovanja v blokih, otroci so imeli osnovno izobraževanje, uvedena je bila zdravstvena oskrba. Kot energetski vir je uporabljena voda reke Clyde.

Zanimiv je bil tudi park skulptur, ki pa se težko kosa z našimi parki skulptur (kamen v Seči; les v Kostanjevici; železo v Ravnah). Po kosilu je sledil še ogled Wellshill rastlinjaka. Ta je v lasti mesta Perth in skrbi, da je na voljo vedno dovolj rastlin za okrasitev mesta in mestnih javnih stavb. Poleg drevesnice je mestno pokopališče, ki smo ga vneto „fotkali”, predvsem araukarije. To so zanimivi iglavci (najbližja podobnost je smreka), znani predvsem iz južne Evrope.

Četrtek, 21. 10. 2006

Zgodnje ustajanje, pospravljanje, zadnja pakiranja in tehtanje kovčkov, zajtrk in sendviči za na pot. Proti letališču Edinburg smo krenili ob 7.00 z dvema kombijema. Na letališču smo se poslovili od Libby in začelo se je potovanje. Zaradi varnostnih ukrepov so nam na pregledih iz osebne prtljage pobrali vse, kar vsaj malo „diši” po nevarnostih. Preko Londona smo prišli na Brnik ob 17.00. Pozdrav z domačimi, skupinsko fotografiranje, zahvala udeležencem in odhod domov.